Sınav Kaygısı Ve Nefes Çalışmaları

,

epko-y1Nefes almak doğal bir dürtüdür. Ancak gün içerisinde farkında olmadan stres ve kaygı anında nefesimizi tutar, doğru nefes almayı unuturuz. Halbuki doğru nefes almak vücudumuz için çok önemlidir. Vücuttan atılması gereken atık ve toksin maddelerden kurtulmanın en kolay yoludur.

Beynin diğer organlara oranla daha fazla oksijene ihtiyacı vardır. Beyin yeterli oksijen alamazsa olumsuz düşünceler, zihinsel bulanıklık, kaygı belirmeye başlar.

Kaygı; iç ve dış dünyadan kaynaklanan bir tehlike olasılığı olarak algılanan, bunun sonucunda yaşanan bir duygudur. Deneyimlediğimiz bu duygunun hisettirdiği tedirginlik halini de endişe olarak tanımlayabiliriz.

Öğrendiğimiz bilginin sınav sırasında kullanılmasına engel olan, başarının düşmesine neden olan kaygıyı, sınav kaygısı olarak adlandırıyoruz. Sınav anında başarılı olmak adına normal düzeydeki kaygıyı fırsat olarak kabul ediyoruz. Normal düzeydeki bir kaygı, öğrencinin motivasyonunu devam ettirebilmesi sürecinde fayda sağlamaktadır.

Normalin üzerinde kaygısı olan çocuklarda beyin bu durumu tehdit olarak algılamaktadır. Tehdit olarak algılanan bu durum, sürecini daha sonra endişe olarak tamamlar. Kaygının, endişenin yüksek olduğu zamanlarda, çocuklar sınav ortamında daha fazla performans gösterme ihtiyacını hissederler.

Duygularımız ve bedenimiz arasında müthiş bir etkileşim vardır. Bedenini kontrol etmeyi öğrenen bir kişi duygularınıda yönlendirebilir. Beden kontrolü adına elimizdeki sihirli değneğimiz ise nefes çalışmalarıdır. Çocuklarda uygulanan nefes teknikleri, beynin nefesten sorumlu olan medulasının daha iyi bir performans için gelişmesine yardımcı olur. Dokulara yeterli miktarda oksijen taşınmasıyla oksijen ihtiyacını karşılayan beyin, gelişmekte olan çocuklarda tam kapasiteyle çalışmaya devam eder. Konsantrasyon, hafıza kullanımı açısından da öğrenme en üst limite çıkar.

Erken yaşlarda öğrenilen nefes teknikleri; kaygı, endişe anında dengede kalabilmek için çocuklar tarafından kullanılabilecek en önemli yöntemlerden biridir.

Stres ve baskı anında vücudumuz gerilerek direnç gösterir. Burada önemli olan stres değil stresin yarattığı etkiler olmalıdır. Stresin yarattığı etkileri ortadan kaldırabilmemizde, başvurduğumuz en etkin yollardan biri de diyafram nefesidir. Gerilerek direnç oluşturan bedenimizin gevşeme çalışmalarına ihtiyacı vardır. Bu yönde nefes çalışmaları en kolay ve en hızlı şekilde amacımıza ulaşmamızı sağlar.

Çocuklarda nefes çalışmalarında, takip ettiğimiz ilk adım nefesi kontrol altına almayı öğretmektir. Doğru nefes almak, aldığı bu nefesi uzun kullanabilmek çocuklarda nefes çalışmalarında önemli yer tutar. Doğru nefes almayı öğrenen bir çocuk sınav kaygısı ve endişe anında kendini rahatlatabilir. Doğru nefes teknikleriyle çalışan bir çocuğun bağışıklık sistemi de güçlenir. Kendini kontrol etmeyi başaran bir çocuğun hem özgüveni gelişir hem de okul başarısı artar.

Çocuklarda nefes farkındalığı oluşturmak için yapılan atölye çalışmaları temelde dört hafta olarak planlanır. Çalışmaların içeriğinde; diyafram nefesi egzersizleri, üst nefes çalışmaları, nefesi uzun kullanma egzersizleri, doğru nefesle sağ beyin ve sol beyin kullanımı, konsantrasyon odaklanma sorunlarının nefes çalışmalarıyla denge altına alınması, nefesle dikkat geliştirme oyunları ve meditasyon yer almaktadır.

Nefes farkındalığını erken kazandırdığımız çocuklarımızın geleceklerini daha değerli kılmak adına harekete geçmek için hiç bir zaman geç kalmış sayılmazsınız!

Ebru Pınar Kara Özbil
Matematik öğretmeni, Profesyonel Öğrenci Koçu ve Nefes Eğitmeni
epkookul@gmail.com

Ebru Pınar Kara Özbil

Ebru Pınar Kara Özbil

Yazarın Diğer Yazıları