Leonardo Da Vinci Gibi Düşünmek

,

Bu ay size beni çok etkileyen bir kitaptan bahsetmek istiyorum. Leonardo Da Vinci’nin öğrenme yaklaşımı ve zeka oluşumunun incelenmesi tüm potansiyelimizin ortaya çıkarılması için bize rehberlik edip ilham verebilir mi?

“Leonardo Da Vinci gibi düşünmek”

Yaratıcılık ve girişimcilik konusunda uzman olan yazar Michael J.Gelb,  Floransa’da, şirket başkanları derneği için “Kişisel ve profesyonel olarak nasıl daha yaratıcı ve dengeli olunabileceği” hakkında yaptığı bir konuşmasından sonra Leonardo da Vinci’nin not defterinden de yararlanarak bu kitabı hazırlıyor. Gelb, Da Vinci’nin bulunabilen çalışmalarını tek tek inceledikten sonra bunlar arasındaki ortak noktaları keşfetmiş. Onun düşünme ve davranış biçimlerini, icatlarındaki düşünce tarzını ortaya çıkararak hayatımıza uygulayabilmemiz konusunda bir harita hazırlamış.

Leonardo da Vinci Gibi Düşünmek kitabı 1998’de ilk kez yayınlandıktan sonra on sekiz dile çevrilmiş. Polonyalı bir ilkokul öğretmeni, yedi ilkeyi müfredat programını düzenlemek için kullanmış. Londra’daki bir danışmanlık şirketinin baş stratejisti, çok uluslu müşterilerinin en önemli iş sorunlarını çözmekte Leonardo’nun paha biçilemez bir yol gösterici olduğunu keşfetmiş.

“Her şeyi öğrenmek mümkündür” sözü ile Da Vinci herkesin önce kendisini öğrenmesi ile başaramayacağı hiçbir şeyin olmayacağını da söylüyor ve 7 adımdan bahsediyor…

Birinci adım; Curiosita – Yani hayatımız boyunca sürekli öğrenme isteği ve merakı, sürekli araştırma… Bir deftere sorular yazarak başlayabilirsiniz.  Başlangıç adımını attıktan sonra bu süreç daha keyifli hale gelecektir. 100 sorudan bahsediliyor kitapta, böylece kendinize sormaya çekindiğiniz sorularla da yüzleşme şansını yakalayabilirsiniz.

İkinci adım; Dimostrazione – Bilgiyi deneme yoluyla test etme, sabır ve hatalardan ders alma arzusu. Bu bölümde Leonardo gibi düşünmeyi öğrenmek için insanın önce kendi düşüncelerini, değerlerini ve inançlarını sorgulaması gerektiğinden bahsediliyor. Sahip olduğunuz en iyi öğretmenleri düşünün. Bir öğretmeni büyük yapan şey nedir? Öğrencinin, kendisi için öğrenmesine yardımcı olmak. En iyi öğretmenler deneyimlerin aklın kaynağı olduğunu bilirler. Bir an için bildiklerinizi nasıl öğrendiğinizi düşünün. Başarılarınızdan mı yoksa başarısızlıklarınızdan mı, iyi zamanlarınızda mı yoksa kötü zamanlarınızdan mı daha çok öğrendiniz. Hepimiz iyi bir yargının, deneyimden kaynaklandığını biliriz.

Üçüncü adım; Senzazione “Beş duyu ruhun yöneticileridir.” Görme, duyma, dokunma, tatma ve koklama. Eğer Leonardo gibi düşünürseniz, bunları tecrübenin kapı açan anahtarlar olarak kabul edersiniz . Da Vinci Dimostrazione’nin sırlarının duyular, özellikle de görme yoluyla açıklığa kavuştuğuna inanırdı. Saper Vedere (işin sırrı görmeyi bilmektir) Leonardo’nun sloganlarından biri ve sanatsal – bilimsel çalışmalarının temel taşını oluşturmuştur. Bu bölümde ise duyularınızı daha keskin hale getirip, duygusal zekanızın nasıl geliştirilebileceğine tanık olacaksınız.

Dördüncü Adım; Sfumato – “Puslanmış- puslu olarak çevrilebilir” Belirsizliği, paradoksu ve kararsızlığı kucaklama arzusu. Değişim hızlandıkça, belirsizlik katlanarak artmakta ve belirliliğin görüntüsünü korumak daha güçleşmektedir. Belirsizlik altında başarı sağlama yeteneği, günlük yaşamımızın bir parçası haline gelmelidir.

Beşinci Adım; Arte/Scienza – Sol-beyinli ve sağ-beyinli terimleri günlük konuşmaya Profesör Roger Sperry’nin Nobel ödülü kazanan araştırmasıyla girmiştir. Sperry çoğu durumda, cerebral cortexin sol yarıküresinin mantıki ve analitik düşünceyi üretirken, sağ yarıkürenin hayali ve büyük düşünmeyi sağladığını keşfetmiştir. Denge arayanların kaçınılmaz hayranlık duyması Leonardo’nun “bütün-beyni” ile düşünebilen bir insan olmasından kaynaklanmaktadır. “Bütün beyin ile düşünme” yani bilim ve sanat; mantık ve hayal gücü arasında dengenin geliştirilmesi. Bu bölümde de yine Leonardo Da Vinci sanat yapan bir bilim adamı mı yoksa bilim yapan bir sanatçı mı sorusu üzerinde durulmuştur. Ayrıca bu bölümde zihin haritacılığını tanıyacak ve oluşturacağınız bir fikri ne kadar detaylı inşa edebileceğinizi öğreneceksiniz. Zihin haritacılığı zihninizi tam olarak ifade etmeye teşvik ederken, kavrama gücünüzü de özgürce kullanmanızı sağlayacaktır. Fikirlerinizi dallandırarak sistemli hale getirebileceksiniz. Sağ ve sol beyin bu esnada faaliyete geçecektir. Bu aşamada hem iş hem özel hayatınızda zihin haritanızı oluşturarak büyük başarılar da yakalayabileceksiniz.

Altıncı Adım; Corporalite – Zarafet, her iki eli de ustalıkla kullanabilme, dengenin sağlanması. Bu bölümde yapacağınız egzersiz ve uygulamalar sayesinde vücudunuza bir dayanıklılık sağlayacak ve esnekliğinizi artırabileceksiniz. Doğuştan gelen güçlü veya zayıf taraflarınız ne olursa olsun, yaşam kalitenizi Corporalita’ya kapsamlı bir yaklaşım yoluyla yükseltebilirsiniz. Öğreneceğiniz tekniklerle vücut dinamizminin ruh bütünlüğüne nasıl yansıdığına bir kez daha tanık olacaksınız.

Son adım; Connessione – Her şey ve olay arasında ilişkileri anlama ve değerlendirme; Sistemli düşünme. Durgun bir havuza bir taş attığınızda, su bir dizi genişleyen daireler halinde dalgalanır. Bu görüntüyü zihninizin gözünde canlandırın; kendinize bir dalgacığın diğerini nasıl etkilediğini ve dalgacıkların enerjisinin nereye gittiğini sorun, böylece maestro gibi düşünüyor olursunuz. Leonardo’nun çevresindeki dünyadaki ilişkiler ve şekillerle ilgili gözlemleri kapsamında, Connessione prensibi için devamlı genişleyen daire önemli bir metafordur.

Leonardo da Vinci Gibi Düşünmek kitabının amaçlarından biri de size hayatınızı bir sanat eseri gibi yaşamanın araçlarını sağlamaktır.

Geminizin kaptanı sizsiniz, belki havayı kontrol edemezsiniz ama yaşam bazen bize sakin denizler; bazen de kasırgalar, fırtınalar ve tsunamiler getirir. Leonardo şöyle öğüt vermiştir; “Rotasını bir yıldıza göre belirleyen, kaybolmaz.”

Rotanızı bir yıldıza göre tespit edin ve fırtınaların içinde ve haritalarda görünmeyen buzdağlarının arasında seyretmeye hazır olun.

Mutlu yıllar

Ceyda Tezel

Aile Danışmanı – Profesyonel Koç