Boş Duvar

,

Eğitim Sektöründe Pazarlama Teknikleri dersinde, mikro ve makro analizler üzerinde çalışıyoruz.
Aslında hepimizin büyük bir şebekenin parçası olduğumuz gerçekliği üzerinde konuşuyoruz. Bizden uzakta olanlar var, doğrudan kontrolümüzde değiller. Mikro çevremizi etkileyen büyük güçleri demografik, ekonomik, doğal, teknolojik, politik ve kültürel çevreleri makro düzeyde inceleyebiliyoruz.
Toplumun temel değerlerini, algısını, tercihlerini ve davranışlarını etkileyen kurum ya da diğer faktörler, kültürel çevre içindedir. Çekirdek inanç ve değerler çocuklara aileden geçer. Sonrasında okul, kendi sosyal ortamı ve iş yaşamında sağlamlaşırlar. Temel değerleri oluşturan değişkenleri yerlerinden oynatmak çok zordur.
Sırada önem bakımından ikinci derecede olan sekunder değerler ve inançlar değişime daha açıktır.
İşte tam da bu nedenle pazarlamacılar, ikincil değerleri değiştirebilirler.

Bir örnek ile konuyu açıklayalım; kahve kültüründeki değişiklikler ikincil değerdir. Kahve çeşitlenmesi ile dolaylı değişimler olabilir. Aslında kahvehaneleri olan Türk toplumunun doğu kültürlerinin etkisi ile çay sever hale gelişini düşünelim.
“Çay içer misin?” milli sorumuzdur.
En sevdiğimiz davet “Çayı demle, geliyorum”
“Çayımız taze, alır mısınız?” sorusunun sıcaklığı,
CEO’ların dev bütçeli toplantılarında çayların içilmesinin ardından büyük kararların alınması,
“ Bize bir çay bile ikram etmediler ” alınganlığı, günlük yaşamımızın parçasıdır.
Çekirdek inanç ve değerlerimiz kendimizi tanımamıza yardım eder.
İş yaşamımızda, insan psikolojisinin karmaşıklığı üzerine kurulmuş birçok teori ve kuramdan yararlanıyoruz. Bir bütünün parçası olduğumuzun idrakinde, varlık elde etmenin yolunun yokluğun içinden geçtiğini içselleştirip, uygulayabilmek de gerekiyor.

Masal bu ya, günün birinde sultan, boş bir duvarı göstererek kızına sormuş:
“Bu duvarda ne var kızım?
Kızı “Hiçbir şey “ diye yanıtlamış.
“Peki, üzerine ne resmi yapabilirsin? “ diye yeniden sormuş sultan,
“Her şeyi” diye cevap vermiş kızı!

2020 yılı, hiçliğin içinde gizli olanı bulduğumuz bir yıl olsun.

Sağlık ve huzurla…
Ekonomist, Profesyonel Koç
Nurkan ZAİM

Nurkan Zaim

Nurkan Zaim

Yazarın Diğer Yazıları